Ustawa o podpisie elektronicznym, jak wiemy, nie rozwiązała problemu kontaktowania się petentów z urzędami. Powód - konieczność korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który trzeba było wykupić. Problem rozwiązać ma nowa funkcjonalność, zaproponowana przez MSWiA, która zaczyna działać w najbliższy czwartek - tzw. "profil zaufany".
Za jego pomocą można będzie m.in.:
- złożyć wniosek o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe)
- dopisać się do spisu wyborców
- wnieść o odpis z ksiąg stanu cywilnego
- dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
- wystąpić o przyznanie dodatku mieszkaniowego czy prawa do zasiłku pielęgnacyjnego.
Jak skorzystać z profilu? Najpierw należy założyć konto na Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Dalej - wysłać wniosek o potwierdzenie profilu. Na końcu - jego uwierzytelnienie, i z założenia ma to być jedyna czynność wykonywana przez zainteresowanego drogą osobistego stawiennictwa w urzędzie. Konieczny będzie do tego dokument tożsamości. Po potwierdzeniu tożsamości - konto staje się zaufane. Składając wnioski drogą elektroniczną, każdorazowo będziemy proszeni o podanie adresu zwrotnego - na który zostanie przesłany kod autoryzacyjny (bardzo dobry pomysł, sprawdzony w bankowości elektronicznej). Kody będą potrzebne do wysyłania pism. Na ten sam adres e-mail wpływać będzie potwierdzenie złożenia pisma.
MSWiA podaje, iż obecnie dane zweryfikować można - w ramach ostatniego kroku weryfikacji - w 564 placówkach, z których większość to US, pozostałe zaś urzędy wojewódzkie i konsulaty. Sam profil ma być ważny 3 lata. Jego aktualizacja możliwa będzie także drogą elektroniczną.
Samo korzystanie z podpisu sprowadzało się będzie do odnalezienia w bazie odpowiedniego formularza (MSWiA obiecuje, iż w wypadku dużych rozbieżności w ich wzorach - ujednolici je na szczeblu krajowym, obecnie bowiem urzędy mają swobodę w ich tworzeniu) i podpisaniu go, po wypełnieniu, profilem zaufanym. Baza wzorów będzie podzielona zarówno tematycznie, jak i z uwzględnieniem regionów - z uwagi na w/w możliwości różnego wyglądu formularzy.
Ciekawe jest także to, że całość inwestycji - jak podaje ministerstwo - w profil zaufany zamknęła się na kwocie 100 000 zł.
>>>
Od czerwca 2012, na podstawie ustawy o nieodpłatnej informacji prawnej dla osób fizycznych, zainaugurować ma działanie Centrum Informacji Prawnej, które zajmować się ma odpowiadaniem na pytania z zakresu wszystkich dziedzin prawa. Udzielającymi informacji mają być prawnicy nie będący jednocześnie absolwentami aplikacji prawniczych.
Siedziby ma posiadać w miastach wojewódzkich w sądach rejestrowych (prowadzących oddziały KRS). Jest to dobre rozwiązanie - są to wydziały najlepiej skomunikowane, o najlepszej infrastrukturze teleinformatycznej, zatem uruchomienie wszystkiego będzie prostsze i tańsze.
Centrum ma posiadać rozbudowaną witrynę www, posiadającą dużą bazę wzorów pism i skarg, a także przydatnych informacji. Korespondencja z założenia ma być wymieniana także w formie elektronicznej.
Całość projektu jest zmniejszoną i okrojoną propozycją projektu MS z 2008, gdzie zakładano udzielanie informacji, ale także porad prawnych - z czym nie zgodziło się MF, argumentując wysokością kosztów. W tym wypadku nie ma sprzeciwu ze strony MF, a ponadto premier wyraził zgodę na szybką ścieżkę legislacyjną.
Obecnie projekt znajduje się na etapie konsultacji społecznych.
2 komentarze:
Bardzo interesująca informacja o profilu zaufanym. Czy można prosić o podanie adresu publikacji ustawy?
Proszę bardzo - http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011093054701.pdf :)
Prześlij komentarz